International nyhedsformidling
I dette projekt var formålet at stå for en nyhedswebsite, og klassen var derfor delt op i to redaktioner. Dette betød at der var brug for rigtig meget koordination.
Vi var derfor tre personer som stod for at "lede" redaktionen og sørge for at det hele blev lavet færdig.
I dette projekt skulle der laves en fungerende hjemmeside, to audiovisuelt formidlede, to audioformidlede og to skriftligt formidlede nyheder. Derudover skulle der laves en skriftlig dokumentation og redegørelse for vores valg gennem projektet.
I fællesskab bestemte vi som gruppe et navn, og fik lavet et logo. navnet på nyhedssitet kom til at hedde Locus News. Dette fordi at navnet skulle kunne forkortes ned til initialer, og derudover ville vi have et navn som betød noget med nyheder. Locus betyder på latin "på stedet". Så navnet på nyhedssitet vil derfor være noget lignende "Nyheder på stedet" hvis det skulle oversættes til dansk.
Vi lavede derfor et logo udfra initialerne. Både et logo som skulle bruges ved hvis baggrund samt et til mørk baggrund.
Dernæst fandt vi i gruppen en målgruppe for nyhedssitet, dette gjorde vi blandt andet ved hjælp af brainstorm, og en målgruppeundersøgelse. Vi endte med at ligge os fast på målgruppen:
Unge i uddannelse; 16-26
Vi undersøgte derefter hvilke værdier denne målgruppe har, det var en stor hjælp at vi selv lå i netop denne målgruppe. Dette gjorde processen meget nemmere. Nogle af nøgleordene er listet herunder: Kollegieliv, billig mad, penge, fritid, skole, alkohol, studiemiljø, teknologi og mode.
Fordeling af arbejdsopgaver
Efter at have fundet målgruppen, delte vi redaktionen op i nogle grupper. Dette resulterede i at jeg kom til at stå i spidsen for den ene film, samt at skrive nogle artikler og hjælpe med hjemmesiden.
Hvis Bruhn skulle have noget vurderet på hjemmesiden kom han til mig, hvis han for eksempel skulle finde ud af hvilken af nogle forskellige muligheder så bedst ud. Udover det stod Bruhn for hjemmesiden.
Link til hjemmesiden: http://bruhno.com/locusnews
Nyhedsindlag
Jeg stod som nævnt tidligere i spidsen for den ene film, i den forbindelse udarbejdede jeg i samarbejde med Alberte og Rasmus et storyboard til filmen som kan ses længere nede på bloggen. Filmen skulle på baggrund af storyboardet være et nyhedsindslag som fortæller om at der er en stigning af unge mennesker som benytter sig af at studere i udlandet. Det foregår som et Skype-interview med en dansk studerende i Australien. Derudover er der to små interviews med to andre studerende som har studeret i udlandet. Det hele foregår selvfølgeligt på engelsk. Jeg var også nyhedsværten i dette tilfælde. Palle blev nødt til at tage over for Rasmus i forbindelse lave filmen da Rasmus og Anders var kommet bagud med audio-indslaget. Jeg var meget fokuseret på at vi skulle filme det hele selv til vores indslag da man på denne måde er sikker på at man får de rigtige optagelser som man vil have dem, og på samme tid ikke bryder nogle ophavsretlige regler.
Link til YouTube video: http://www.youtube.com/watch?v=E2TrQfU0X7A
Dette er et link til YouTube-videoen med nyhedsindlaget, det kan derudover også findes på hjemmesiden.
Det skriftligt fomidlede
Ud over den ene film stod jeg for at lave nogle skriftligt formidlede nyheder, dette gjorde jeg i samarbejde med Palle. Vi besluttede os for at lave en del korte artikler frem for at lave to store, da vi fandt ud af at dette ville passe bedre til vores målgruppe. Dog efter at have fået feedback i form af en tænke-højt-test besluttede vi os for at lave nogle af artiklerne længere for at vise hvilken længde de skulle være for at ramme målgruppen lidt bedre.
Jeg har i alle tre artikler forsøgt at holde dem på en længde som ikke vil skræmme unge læsere væk, og samtidigt har jeg valgt at skrive om nogle emner som unge i højere grad kan relatere til. Den ene historie handler om at ordet "selfie" er blevet kåret som årets ord af Oxford Dictionaries. I den forbindelse havde jeg tiltænkt med historien at unge som læste den, for eksempel kunne blive opfordret til at tage et "selfie" af dem mens de læste artiklen, eller bare et selfie, og poste det på vores instagram eller noget lignende. Og på den måde inddrage sociale medier på nyhedssitet.
Artiklen "Hunting Babe" signalerer bedst hvor lange vores artikler ca. skal være i det at længde på denne blev forbedret efter at vi havde modtaget kritik af netop denne i forbindelse med vores tænke-højt-test. Dette betød at vi tog sagen til overvejelse med for korte artikler. Vi blev derfor enige om at forlænge denne ene artikel for at vise standard længden af vores artikler ud fra denne.
Tænke-højt-test
I forbindelse med at teste vores website på forbrugeren valgte vi tre personer far klassen til at være med til en tænke-højt-test. I denne test er det meningen at personen som bliver "interviewet" altid siger det første som de tænker på, det er derfor vigtigt at forklare dem at det er sådan det hænger sammen.
Vi tog derfor tre personer fra klassen til at teste vores produkt. Ud fra de resultater vi fik var blandt andet at vores artikler var en smule for korte, dette gjorde vi noget ved og derfor kan man se at artiklen "hunting babe" er en del længere end de andre artikler.
Udover dette fandt vi også ud af at vores logo måske signalerer mere modenhed og seriøsitet end resten af sitet og artiklerne derpå. Dette kan skylde at vi lavede logoet førend at vi fandt ud af vores målgruppe. Der blev også i tænke-højt-testen af en deltager sammenlignet med logoet fra BBC. Dette var ikke vores intention da vores site har en helt anden målgruppe.
Man kunne for eksempel have foretaget en tænkehøjttest på logoet før man gik videre med projektet, men det var der desværre ikke afsat tid til i dette projekt.
Derudover fik vi kritik over at hjemmeside var rimeligt tom, dette fik os til at fylde nogle fiktive artikler på som fyld sådan at hjemmesiden ikke var så tom og hvid som den var inden vi testede den.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar